Tenkrát v Rozhlase

Nalaďte se na vlnu historie rozhlasového vysílání a připomeňte si s námi významné události světových dějin.

Jak se dělá vysílání

Podívejte se, jak to u nás vypadá. Netradiční interaktivní formou si můžete prohlédnout naše studio, střižnu a mnoho dalších míst.

Předchozí Další

Rozhlasová hra

Zavřít
Dramaturg

Dramaturg má na starosti výběr titulu a zastupuje autora při natáčení. Protože se hra nemusí nutně točit chronologicky, herci a režisér si musí uvědomit souvislosti děje nebo vývoj postavy, s tím jím pomáhá právě dramaturg.

Režisér

Režisér si vybírá herce, kteří by se mu v dané roli nejvíce líbili. Natáčí herecké scény s ohledem na celkový grafický design, ke kterému patří zvuková atmosféra, ruchy a hudba. Ta se většinou dodává do zvukového designu později.

Zvukový mistr

Při natáčení pořizuje zvuk a hlídá jeho kvalitu. Je na něm, aby připravil, případně zorganizoval přípravu techniky pro herce a ruchaře. Umění střihu a kouzlení se zvukem přichází na řadu až při postprodukci, po skončení natáčení. Toho se vždy účastní i režisér a často i dramaturg.

Produkční

Domlouvá s herci termíny a posléze eviduje, které obrazy jsou již natočeny, případně které se natočit nestihli v řádné frekvenci. Podle toho upravuje natáčecí plán dalších frekvencí a ladí je podle aktuálního hereckého obsazení.

Herci

Každá role jde zahrát mnoha způsoby. Herec si tak k dané roli vymyslí způsob interpretace, temperamentu. Při tom se projeví právě jeho talent a dosavadní zkušenosti.

Ruchař – dveře

Vytváření ruchů ve studiu během nahrávání může přispět k větší autenticitě hereckých projevů. Klasickým ruchem je vrznutí nebo bouchnutí dveřmi.

Ruchař – kroky

Ruchy se dnes již často dělají postprodukčně, ale přesto i dnes jsou občasnými účastníky natáčení. Známým ruchovým prvkem je zvuk koňských kopyt.

Moderní mixážní pult

Zvukařské pracoviště se sestává z mixážního pultu, počítače a monitorů. Všechny zvuky se nahrávají digitálně ve formátu mp2. Zvuky od jednotlivých mikrofonů jsou zaznamenány odděleně do zvukových stop.

Mikrofony

Jsou použity buď směrové mikrofony natočené na zdroj zvuku, takže ostatní zvuky ve stopě nejsou slyšet, nebo jen minimálně, či sférické mikrofony, které se používají, pokud se znázorňuje pohyb herce po prostoru.

89+1 odhalení

Nejstarší rozhlasová hra, první přímý přenos přes Atlantik nebo vysílání za protektorátu. To i mnohem více v našich perličkách z vysílání.

O projektu

Zavřít